Rechtop zitten | Coach Daisy

Als we beter voor onszelf zouden zorgen naast het vele zitten gedurende de dag, zouden we veel beter zitten. Want wat doen we na een hele (werk-)dag zitten? Nog meer zitten. Of bankhangen.

De meest gestelde vraag die ik over zitten krijg is: “hoe kan ik er een gewoonte van maken om recht te zitten?

En dat is een terechte vraag, aangezien vrijwel iedereen zich wel bewust is van hoe ingezakt we erbij zitten. Het antwoord zit hem in het woord gewoonte. Je kunt de gewoonte niet wegnemen, zonder de oorzaak aan te pakken.

We zakken als pudding in elkaar, omdat we geen ondersteuning hebben vanuit ons hele systeem. We hangen voorover op onze telefoons en laptops en bewegen te weinig (op de juiste manier). Ons bindweefsel is hierdoor zo verkleefd en uitgedroogd dat we in een voorovergebogen houding worden getrokken en vervolgens in deze houding met een soort van gips vast komen te zitten. Je bewegingsbereik wordt steeds minder, je spieren stijver en hoe zeer je jezelf ook probeert te corrigeren, je zakt telkens weer in elkaar. Je zit, staat en beweegt in elkaar gedrukt: compressie.

Fascia releases en functioneel ademwerk zorgen ervoor dat je langzaamaan je gips steeds verder afpelt en je middenrif steeds meer ademruimte krijgt en spierweefsel buigzamer wordt. Je lichaam komt uit compressie en zal vervolgens ook toegankelijker zijn voor uitlijningstechnieken, corrigerende oefeningen en dynamische bewegingen zodat de juiste spanning in je gehele romp en rest van je lichaam kan worden hersteld.

Dit doen we niet door het isoleren en trainen van buikspieren of het creëren van een brede borstkas! Maar juist door je natuurlijke beweegpatronen te respecteren en je lichaam als één geheel te zien en ook zo te behandelen.
De oorzaak van het probleem zit niet alleen in het vele zitten, de oorzaak zit vooral in het niet hebben van de juiste verdeling van spierspanning in je gehele lichaam. De samenwerking tussen rugspieren en billen, je buikspieren en je heupbuigers, je schouders en je heupen en zo verder. Die zorgen er samen voor dat je niet elkaar zakt als je zit, staat, loopt, rent of gooit.

Het gaat dus niet om een gewoonte afleren, maar de juiste gewoontes aanleren. Je lichaam verzorgen, je bindweefsel losmaken, je ademhalingsmogelijkheden verbeteren, decompressie creëren, de juiste verhouding van spierspanning realiseren en dan bewegen. Die volgorde is belangrijk, maar vaak ook het meest lastige. We willen gelijk naar het einddoel, maar vergeten het proces wat daarvoor nodig is.

De tijd nemen om je houding en de bijbehorende gewoontes die je in tientallen jaren hebt opgebouwd in te wisselen voor nieuwe gewoontes en daarmee een betere houding te realiseren. Na het werk nog even een wandeling maken. Fascia releases doen in plaats van tv kijken. Een ademsessie doen in plaats van op de bank hangen. Bewegen in plaats van continue eten. Een transformatie kun je niet haasten, dit vraagt toewijding en doorzettingsvermogen. Maar wat als we vanzelf rechtop kunnen zitten zonder enige moeite en alle klachten verdwijnen? En wat als je er dan beter uit ziet? En je meer energie hebt?
Dat zou vervelend zijn he? 😉

Stop met vechten tegen wat je niet wilt en richt je aandacht op wat je wel wilt!

Meer weten? Stuur een bericht!