Het op je heupen hebben | Coach Daisy

“Je kunt de banden van je auto blijven vullen met lucht, maar als het chassis scheef staat en de uitlijning ruk is, verbruik je nog steeds meer brandstof en slijten je banden sneller en schever dan je lief is.”

Als we kijken naar fasciale verklevingen zijn deze rond de heupen het meest pijnlijk om te releasen. Het lijkt het belangrijkste ankerpunt in onze lichaam te zijn. Zowel de dalende keten (van hoofd richting heupen) en de stijgende keten (van voeten richting heupen) ankeren zich vast aan de bindweefsel structuren rondom de heupen, billen en bovenbenen.

Bij het releasen van deze punten is het meer dan eens voorgekomen dat klanten meer releasen dan hun fascia. Vaak begint het met geïrriteerdheid of zelfs boosheid en eindigt het vervolgens in een emotionele release van verdriet en frustraties.

Maar deze ankerpunten gaan verder dan opgeslagen emoties. Het gaat ook om verkeerde houdingen en daarmee verkeerd bewegen. Het niet optimaal gebruiken van je hele lichaam resulteert in trekkrachten en verklevingen die er niet horen te zijn rondom deze gewrichten en spieren. Je lichaam vormt ter compensatie een soort van gips (verklevingen) in je fascia wat uitmondt in stijfheid en daarmee pijnklachten.

Als je bedenkt dat je COMPLETE lijf en dus ook je skelet-, spier- en orgaansystemen (de autobanden) bijeen wordt gehouden door fascia (het chassis), zou je veel meer focus en verzorging voor dit systeem mogen hebben. Rekken en strekken gaat het niet worden mensen. Het is een tijdelijke oplossing van een kleiner systeem in het groter geheel.

‘Als je het op je heupen hebt’, ligt het meestal niet daaraan. Kijk verder naar het geheel. Leer je hele lichaam op de juiste manier uit te lijnen en te gebruiken. Creëer de juiste voorwaarde, de juiste spanning op de juiste plekken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Daisy Smissaert (@daisy.coach)